Polisen i södra Lappland.

Kommentera
Med tanke på att min fantastiska partikollega Helena Lindahl har gjort ett otroligt bra jobb utifrån det som har framkommit om polisens frånvaro inom södra Lapplands område så känner jag att jag vill skriva om det.
 
Personbild
(Bild från: https://www.centerpartiet.se/personer/helena-lindahl-.html)
 
Först ska jag länka till lite historia om ämnet så att ni själva kan hänga med i hur jag tänker... För att förstå ännu bättre tipsar jag er alla att gå in och gilla (alternativt besöka) Helenas sida på Facebook - Helena Lindahl, C, Västerbotten (https://www.facebook.com/HelenaLindahlVasterbotten/?fref=ts)
 
 Här citerar jag lite av vad Helena Lindahl har sagt/skrivit om saken:
 
"Dan Eliasson och polisledningen har tagit strid i en rättslig process för att Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Åsele och Lycksele bara ska ha tillgång till en enda polisbil på vardagsnätterna.

En polispatrull på 30 000 invånare spridda på en yta som i princip motsvarar hela Danmark är ett svek mot medborgarnas trygghet och dåligt för de anställda polisernas möjlighet att göra ett bra jobb"
(Helena Lindahl, 20170922)

 

"I veckan fick närbutiken i Dorotea vänta i 5 timmar på polis efter inbrott. Tidigare har inbrott i Klimpfjäll haft 10 timmars väntetid"

Polisstationen i Robertsfors har nu bara öppet tre timmar i veckan!

Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Åsele och Lycksele delar en polispatrull på kvällar och nätter. På 30 000 människor på en yta stor som Danmark"
(Helena Lindahl, 20170929)



Här är ett inslag från tv4 som uppmärksammar polisens arbete i södra Lappland samt Helenas bild av saken:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3937628

 

Helenas fortsatta arbete med att lyfta frågan och skriver en interpellation i frågan:
https://www.folkbladet.nu/1933304/helena-lindahl-utmanar-morgan-johansson-i-riksdagen

 

"Jag har fått nog av snacket om att "visa tålamod" när polisen prioriterar bort Norrland. Det är regeringens ansvar att stävja och när man väljer att inte göra det så måste jag agera mot ansvarig minister.

Grundläggande trygghet måste finnas på plats i hela landet när det finansieras gemensamt. Då måste problemet lösas"
(Helena Lindahl, 20171005)

 

Den 10 oktober 2017 startade Helena på eget initiativ en namninsamling som senare lämnades över till Morgan Johansson samtidigt som interpellationen besvaras i riksdagen.

 

Helena Lindahl kritiserar polischef Dan Eliasson den 11 oktober 2017:
https://www.svt.se/opinion/helena-lindahl-c-om-polisen
 
 
En debattartikel av Helena den 16 oktober 2017
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/tillsatt-en-rikspolischef-som-ser-hela-landet-19056
 
Helena medverkade igår morse i Nyhetsmorgon inför hennes debatt med Morgan Johansson:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/polisbristen-tv%C3%A5-poliser-ska-t%C3%A4cka-en-yta-lika-stor-som-hela-danmark-det-%C3%A4r-helt-vansinnigt-3941460
 
 
Igår morse publicerades även en till debattartikel som var riktad till Morgan Johansson av Helena:
https://www.expressen.se/debatt/var-ar-respekten-for-polis-och-brottsoffer/
 
Sen var det då dags för interpellationsdebatten i Riksdagen och den kan ni se här (ca. 20 min. lång)
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/situationen-hos-polisen-i-region-nord_H51019
 
----------------------------------------------------------
 
Eftersom att jag har alldeles för lite kunskap inom detta ämne så tänker jag inte skriva en massa saker om ditt eller datt över hur polisens organisation bör fungera. Det jag däremot tänker kommentera är bland annat att jag har hört via flera poliser att det faktiskt är ett problem efter den omorganisation som har gjorts. Det går inte att förneka att en dålig arbetsmiljö visst kan få folk att sluta inom ett yrke.
 
I riksdagsdebatten mellan Morgan och Helena så säger hela tiden Morgan att man under alliansregeringen utbildade för få poliser och att man nu utbildar dubbelt så många = det kommer att lösa sig. Frågan är ju bara hur man ska lösa det NU? Jag tycker att det har varit ett problem bara i Buträsk under många år sedan polisstationen stängde här. Det är till exempel väldigt svårt att anmäla rattfyllerister då de hinner köra väldigt långt, eller sova länge, innan poliser kommer fram. Det är även så att polisen många gånger skickas från Umeå till Burträsk istället från Skellefteå på grund av att poliserna i Skellefteå är upptagna. Det är alltså 10 mil från Umeå medan det "bara" är 4 mil från Skellefteå.
 
Det som också är anmärkningsvärt är att Morgan Johansson, trots en lång tid av förberedelse, ska behöva harkla sig när han ska prata om var det nu var Helena menade att det var problem. Han säger "inre norrland!" eller nått sånt. Bara det tyder på att han bryr sig oerhört lite om situationen ifråga.
 
På sociala medier frågar man sig ibland varför Helena Lindahl "bara pratar om ´norrland´ när problem finns även i andra delar av landet?". Men det är ju inte så konstigt då hon är förtroendevald av oss i Västerbotten till att lyfta frågor som berör oss. Att det sedan är problem som finns även i resterande del av landet är ju bara "bra" om det kommer med också.
 
Jag hoppas i alla fall att man gör något åt polisernas situation rent allmänt. Det är tragiskt att de ska ha så låga löner och "komplicerad" arbetsmiljö som de faktiskt har. Jag är otroligt glad över att vi ens har några poliser med de förutsättningarna. Sen är det inte det enda yrke som har det så här. Det är bara fler och fler som får det så här och det är inte okej.
 
Heja Helena för ditt stora engagemang!