Verkligheten.

Kommentera

(null)

Så började verkligen om igen och stressen kom därtill som ett brev på posten. Andas, andas.
(null)

(null)

Jag hade lovat mig själv att jag skulle sätta mer tid på förskolan för barnen denna termin för att kunna arbeta i den takt jag själv behärskar...men det är svårt. Jag har konstant dåligt samvete när jag lämnar ifrån mig barnen på dagarna. Inte när Gurra är hemma med dem men när de lämnas på förskolan. Absolut inte för att de verkar misstrivas på något sätt men för att jag vill ta hand om mina barn själv. Jag räknade i alla fall ut att jag arbetar ca 80% nu och utöver det har jag ideellt arbete kvällstid som mest innefattar politik. Jag borde alltså med andra ord kunna känna det som helt ok att ha dem på förskolan under dagarna men jag tror att det är pga läget på förskolorna som gör det stressande.
(null)

Jag är sjukt peppad på att få till en förändring på förskolorna framöver. Jag hoppas och tror på att en förändring är möjlig så länge vi är vårdnadshavare, personal och chefer som arbetar ihop för barnens bästa. Jag tror inte på en nedtystad personal som ska försöka hålla upp en ridå mot verkligheten. 

På tisdag ska en motion angående taxa för den vistelsetid man har diskuteras i Kommunfullmäktige. Det är Liberalernas Lars Åhman som har skrivit motionen och jag hoppas såklart att mitt parti ställer sig bakom den. Jag tror att det skulle gynna förskolans profession och utveckling då det kommer att generera eftertanke hos vårdnadshavare som behöver mer tid, vårdnadshavare som kommer att inse att de inte behöver lika mycket tid osv. 

Förslaget till svar är att man ska införa försöksverksamhet på 3 ställen och då hoppas jag att man har funderat över: 1. Olika områden - även utanför stan så pendlingsberoende tider kan beräknas med
2. Olika socioekonomiska grupper som representerar testfamiljerna

Det ska bli intressant att följa debatten (även om det blir i efterhand för just min del som arbetar då den sker).

Imorgon blir i alla fall Gurra hemma då Millie har feber. Snart är det vabruari också... peppar peppar.

Här är lite bilder från senaste veckan:
(null)

(null)

(null)