"De där jävla politikerna"

Kommentera
Jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av mitt arbete som fritidspolitiker då många verkar undra vad vi egentligen håller på med.
 
Så ja? Vad gör vi egentligen? Vi verkar få en massa pengar för att inte göra något vettigt? Är det så verkligen?
 
Det finns säkert flera som går in i politiken med hoppet om att slippa göra något men tjäna pengar. Jag har väl redan sett några stycken bara i denna kommun - men jag ska inte säga säkert att de inte arbetar en massa på kvällarna men jag tvivlar.

Varför jag gick in i det? Jo, jag vill påverka. Jag vill förändra. Jag vill att andra politiker lyssnar på vad jag har för tankar om saker. Jag har fått chansen att sitta med i Gymnasienämnden här i Skellefteå, för Centerpartiet. Jag är otroligt tacksam för detta och även om jag helst hade velat sitta i Barn- och grundskolenämnden (där jag är verksam i mitt arbete som förskollärare) så känner jag ändå att detta uppdrag ger mig en insikt i saker som jag inte hade en aning om innan jag blev aktiv fritidspolitiker. Jag förstår vad politikerna beslutar om, eller inte beslutar om på ett helt annat sätt idag än för 3 år sedan.
 
Eftersom jag började engagera mig valåret 2014 så valde jag också att hjälpa till vid valen som röstmottagare. Väldigt intressant och lärorikt även det.
 
Så vad tjänar jag för stora pengar på detta då?
Ja har jag nämnd på en arbetsdag så får jag förutom förlorad arbetsinkomst även 1000 kr i arvode just den dagen. Jag får även ca. 100 kr i inläsningsarvode inför nämnden. Dagen består då av att jag är borta ca. 10 timmar från hemmet och jag har lagt ner några timmar på att läsa in mig på materialet och letat information utanför det för att ha något att dskutera kring. 
 
Utöver detta nämndsuppdrag så har vi också gruppmöten, kretsmöten, ideella möten och sådant som vi deltar på, ibland med arvode eller ersättningar för bilresor eller mat t.ex. Mest är det ideellt. När jag räknar mina ca. 1100 kr i arvode på allt jag gör så blir det inte direkt någon plusaffär utan snarare går jag minus på detta. 
 
Nu finns det såklart olika nivåer på oss politiker och självklart tjänar de som ex. sitter med i flera nämnder mer (1000 kr + 1000 kr osv.) men också de som sitter i ex. Kommunfullmäktige tjänar mer. Inte konstigt då de också har betydligt mer att läsa in sig på och lägga ner tid på. Självklart finns det dem som bara sitter med i sammanträden för att lägga sina röster och inte ge sammanträdet något mer. Och det är tråkigt. Det förstör inte bara för deras egna partier utan även för oss alla andra politiker.
 
På Stora Nolia i Piteå i onsdags fick jag höra hur det kunde vara möjligt att vissa kunde ta med sig barn på sammanträden, eller sitta och sticka på ett sammanträde, eller sitta med telefonerna. För att förklara några av dessa människors "oacceptabla beteende" så vill jag börja med barnfrågan.
 
Vi är många, främst unga kvinnor, som skaffar barn då vi är aktiva politiker. Men vi kan inte ta föräldraledigt från detta för då tappar partierna sina röster. Så om vi vill vara lediga så kan vi avsäga oss våra uppdrag. Är vi då i början av en period så säger vi upp oss för 4 år framöver. Är det rätt att vi ska behöva göra så? Om vi ammar eller är de som är föräldralediga i början så kanske vi då väljer att ta med oss våra barn på sammanträden - såklart i samråd med resten av de som är där. Hittills har jag inte hört en enda aktiv politiker som har varit negativ till att barn har funnits med eftersom vi alla sitter i samma läge. När barnen blir äldre brukar det kanske vara lättare att ordna barnvakt eller att den andra föräldern är hemma med barnet. Här hemma är ju både jag och min man aktiva fritidspolitiker (i olika partier) vilket gör att vi har delat på föräldraledigheten så den ena är hemma med Dio (och Millie) medan den andra är på sammanträde eller annat jobb. Vi i Centern i Skellefteå skulle vilja förändra och förbättra för föräldralediga att fortsätta vara politiskt aktiva då vi anser att man inte ska behöva frånsäga sig sina uppdrag "bara för att man får barn". Vi ser ju våra uppdrag som jobb - och blir jag gravid behöver jag ju inte säga upp mig från mitt jobb och söka på nytt då föräldraledigheten är slut. Så säger i alla fall lagarna för de jobben. Men inte inom politiken tyvärr.
 
Det andra handlar om stickning. Det kan vara så mycket annat också men vissa personer behöver faktiskt sitta med något annat på sidan om, för att kunna koncentrera sig. Det kan verka drygt och nonchalant för de som inte har samma behov men efter jag har läst till förskollärare så har jag lärt mig att vi är så ofantligt olika och lär, samt tar in saker på olika sätt. Så mig stör det inte längre att någon sitter och gör annat - förutsatt att de också visar att de är med i sammanträdets diskussioner också.
 
Angående telefoner så minns jag att jag tittade på en riksdagsdebatt på tv för några år sedan och tänkte att de såg otroligt nonchalant ut när de satt och flippade med sina telefoner under tiden. Det syntes till och med i tv att vissa satt på sociala medier under tiden. Det jag har lärt mig idag är att 1. många letar information om vad debatten handlar om för att kunna bemöta saker bättre. 2. vi ska lägga ut på sociala medier för att informera andra vad vi gör. 3. vi kanske har kontakt med folk under tiden som kan hjälpa oss med våra frågor/funderingar/diskussioner. 4. Väntan kan vara väldigt lång när man har en hel dags sammanträde vilket gör att man kanske vissa stunder tar rast ifall det är frågor där de inte behöver vara aktiva.
 
Det är mycket som kan se konstigt ut för de som står utanför men mitt tips är att fråga de som är aktiva - vad gör de som jobbar för det parti DU röstar på? Hur arbetar de med de frågor som DU tycker känns viktigast? 
 
Kan DU hjälpa till på något sätt? Engagera dig? Kanske komma med infallsvinklar som vi "jävla politiker" inte har? 
 
I onsdags var jag som sagt på Stora Nolia i Piteå med min krets i Skellefteå. Vi samlade in namnunderskrifter och diskuterade politik. Jag tycker det är otroligt roligt, lärorikt och intressant. Jag tycker också att jag växer som person ju mer jag lär mig i mitt jobb som politiker. Jag är kanske en "jävla politiker" för vissa - men jag är också mamma, förskollärare, Burträskbo och en hel massa andra saker därtill. Jag är inte bara mina jobb, jag är också mig själv och jag står för det jag gör. När jag sitter i sammanträden företräder jag dock ett helt parti, inte bara mig själv, utan även medlemmar som har skickat med mig saker. Det bör man ha i åtanke också. Det är sällan jag bara agerar utifrån mina egna åsikter - även om jag såklart gör det också!