Summering av ett innehållsrikt 2017.

Kommentera
 
Efter 2016 års deppande hade jag lovat mig själv att 2017 skulle bli det år som jag utmanade mig själv. Jag har inte skrivit upp eller memorerat alla mina utmaningar men när jag tänker tillbaka på året så kommer jag i alla fall att tänka på dessa saker:

* Nytt jobb -
Ja i januari började jag ett helt nytt jobb - som Förskollärare på Bodbysunds MIljöskola med ansvar för 5 stycken fantastiska barn som gick i Förskoleklassen. Där jobbade jag under vårterminen och fick sedan erbjudande om att fortsätta även läsåret 17/18 med fortsatt litet ansvar över de 5 som nu blev 1:or samt 7 nya stjärnor i Förskoleklass. Jag antog utmaningen och jag kan lugnt säga att det blev en stressig, utmanande och rolig höst nu när den är till ända. Jag ser framemot en vårtermin full av utmaning och jag hoppas att vi ska ha en rolig och fin vårtermin tillsammans. Jag är så otroligt tacksam över att få ha mina fantastiska kollegor på skolan men också att jag har kvar alla fantastiska från den kommunala tiden på samma gård. Jag vill verkligen ta tillfället i akt och berömma alla otroligt professionella och fantastiska Förskollärare, fritidspedagoger och lärare som vi har i Burträskområdet. Jag tycker att vi alla ska känna oss stolta över det arbete vi gör. Och jag hoppas att föräldrarna också känner sig trygga med att de lämnar över sina barn till fantastiska människor. 
 
* Första flygresan på 6 år -
Jo, i maj tog jag mig an nästa utmaning, att - trots min enorma flygrädsla och det faktum att jag inte har flugit på 6 år - sätta mig på ett flygplan en vanlig onsdag ner till Stockholm för att gå på en utbildning om hälsoarbete i skolan som Skolverket anordnade utifrån ett projekt. Tillsammans med min fantastiska kollega (och rektor på skolan där jag arbetar) Ulrika vågade jag mig på att flyga igen. Jag är så otroligt tacksam för hennes fina bemötande mot mig - som fick en liten släng av panikångest på väg hem......
 
* Partistämma i Malmö -
Resan till Stockholm resulterade också i att jag hipp som happ kom på att boka trippen ner till Malmö och Centerpartiets riksstämma i slutet på september. Även då hade jag med mig en medpassagerare som hjälpte mig med min flygrädsla - denna gång Maria - min centerkollega. Jag känner att dessa trippar både gav mig oerhörda stresskänslor men att jag också växte otroligt mycket av att ha tagit mig igenom dem.
Centerpartiet i Skellefteås foto.
 
* Ta fler kliv mot en nära framtid med mer politiskt arbete -
Ja under året har jag försökt känna efter och inse att jo - jag vill arbeta mer med politiska uppdrag - och vad krävs då? Jo jag måste våga kliva fram och ta plats. Jag har försökt vara med och ställa upp på det jag kan inom det politiska och jag känner att det verkligen har gett resultat. Jag hamnade på plats 2 på norra västerbottens landstingslista och plats 9 på västerbottens riksdagslista. Nu ska ni alla vara medvetna om att jag verkligen inte vill till någon riksdag utan att mitt främsta mål med politiken är att få komma med i Kommunfullmäktige efter valet 2018. Jag har fått höra lite om att det inte är möjligt att vara med på alla ställen - alltså ex. både Landsting och inom Kommunen - men jag vet ju inte vad jag ger mig in i förrän jag har prövat ;) Jag får se vad som händer under 2018 helt enkelt. Jag har idag suttit och planerat upp lite datum och hur dagarna kommer att se ut framöver. 
 
* Våga äta saker! -
Ja det är en utmaning när man har reagerat mot massor med saker - att våga testa igen. Jag har käkat färsk ananas, plommon, jordnötter, hasselnötter och melon. Hasselnötterna var faktiskt inte riktigt tänkt utan skedde ikväll ;) Det var bara en tugga av en godis så det gick bra - men alltså ja...jag känner ju av nötterna vare sig jag är allergisk eller inte......

* Vara nöjd över "det lilla"
Vad kan det handla om mån tro? Jo det handlar om att jag här i slutet av året har försökt förstå och inse att jag ska vara nöjd över "det lilla" jag gör. Typ "jag har vikit den här tvätten" eller "jag gick i alla fall en promenad på 10 minuter istället för ingenting alls". Vändpunkten kom när jag såg på "Malou efter 10" (tror jag det var) om utbrändhet och det faktum att man måste börja någonstans och att det inte går att anta att man ska kunna promenera 60 minuter varje dag på direkten...
 
* Planer som inte blev av -
Jo, tanken var sedan att jag och Gurra skulle ha flugit ner till Stockholm tillsammans med våra vänner Nicke och Nettan i November men den resan blev avbokad i sista stund på grund av att Gurra låg i feber (så typiskt!) men jag hoppas att vi nån gång kan tänkas boka om en sådan tripp :) Jag är i alla fall glad att jag tog mig för att planera så att vi skulle ha åkt för hade det varit år 2016 hade det aldrig skett utan jag hade sagt nej direkt på grund av en massa rädslor.
 
 
Mål till 2018:

* Träning -
Jag har utmanat mig själv i så väl träning som annat och det har tyvärr inte gått så bra som jag hade hoppats så 2018 blir året då jag ska göra allt för att kroppen ska komma i balans igen. Jag har märkt under detta år att det är sjukt svårt att försöka få andra till att förstå hur allt hänger ihop - att jag inte bara kan börja med styrketräning utan att det handlar om små små steg för att kunna bygga upp kroppens styrka för att sedan börja "träna" så som "träning" är för de flesta andra.

* Planera -
Jag har ett mål om att bli bättre på att planera upp mina dagar så att jag ska slippa bli stressad över "småsaker". Jag ska också planera in vilka dagar jag ska försöka dokumentera mitt liv här på bloggen så att ni kan hänga med på min resa.

* Spara pengar -
Ja vad ska jag säga mer? Ska jag ha mig en skoter så är det bara att börja spara haha.
Min morbror har en skoter som vi får låna (senast igår då bilden ovan togs).....vi har tur vi ;)

* Göra en resa med flygplan -
Hjälp nu har jag skrivit det så då måste jag göra det också. Pust.

* Vara nöjd äver "det lilla" - 
Fortsätta i samma takt som nu...

* Tänka på att jag kommer först -
Sen familjen, sen jobb och annat...bara fortsätt tänk så...
 
Nu ska jag s till att gå och sova så att jag orkar mig upp imorgon också. Den här hostan som har förföljt vår familj hela hösten hoppas jag ska försvinna puts väck snart...
 
Avslutningsvis nå bilder från julen 2017 
 
 
 
Brännforsgranen 2017...
 
På återseende 2018!