När livet galopperar iväg...

Kommentera
...och helt plötsligt har 5 månader sprungit mig förbi bloggvärlden. Jag har jobbat på och barnen har tagit sin tid. Våren kom till slut efter snö ända in i slutet på maj om jag inte minns fel.... Innan dess hann vi med några skoterutflykter och annat mysigt!
Fika ute i alla väder är godast (nästan)

Åka pulka med brorsan...
 
Spela "Pippi-spelet"

Cooling inför sin första skoterutflykt i Brännfors...
 
Skotern tog oss bland annat till skoterstugan ovanför Tvärtjärn...
 
Att tolka efter skotern var lite läskigt men det gick några meter i alla fall...
 
Millie och Björn på en skoter...
 
Första svängen var läskig - men på hemvägen somnade Dio...
 
Bada tillsammans är kul ibland...
 
Och så var det dags för första dagen på förskolan för Dio...han såg lite skeptisk ut men det var bara att stå modell som var lite läskigt - att vara på förskolan är skoj tycker han!
 
Vackert vid huset...
 
Många promenader under den soliga vintern...
 
Kusin Holly går ju också på förskolan!

Våffelcafé i Kvarnberget - Linn fixade våfflorna - MUMS! 
 
Dock åkte vi på någon slags magsjuka/magåkomma efter våfflorna (Bara Dio) så vi höll oss hemma några dagar...
Bland annat gick vi promenader när lillebror skulle sova. Millie älskar fortfarande att bli dragen i pulka och man somnar lätt enligt henne...
Två sovande på bron...
...och efter man har varknat så går man direkt och lägger sig och somnar om på golvet igen...så har Millie alltid gjort hehe...

Dio älskar att klä sig i smycken...

Utelek på altanen...
 
Innelek på Leos lekland...

Utflykt till "Frans-Pärs" uti Åbynom...en lång pulkbacke...
 
"Sitta i legolådan"

Barnen älskar att grilla korv på gården...
 
Förstå promenaden i livet för Dio - från Agnes, Maria och Jon till vårt hus - heja heja!

En korv per dag fungerar bra! tycker Dio.
 
Pimpeltur i Renbergsvattnet...
 
 
Inga fiskar men de kämpade på länge...
 
Konsert med Agnes...
 
En gång åkte jag med barnen till frissan...en gång......då lyxade vi till det med lunch på Dallas...
 
Dio sov nästan hela tiden jag var där...
 
Så började äntligen cykelsäsongen en stund innan  snön åter kom igen...
 
Gung gung...
 
Brrrruuuuum!
 
En dag åkte vi på Roadtrip till Byske och åt på Gästgivargården och besökte en loppis också...
 
 
Och så kom påsken även detta år...
Nästan hela barnaskaran i umgängeskretsen påskade runt kvarteret :)
 
Pussträning!
 
Besök under påsken på Mickelbo gård - en hit!
 
 
Millie lärde sig hoppa från gungan under våren...
 
Vi besökte Brännfors och byggde kottdjur hos morbror Björn tillsammans med Sara och Sally...
 
 
YEAH!

Äntligen kom våren! 

Och när föräldrarna tillsammans med mormor, bonusmorfar och andra skulle äta middag på Stiftsgården så ville inte Dio sova såklart ;)

Dio gillar att slita Millie i håret...det gillar inte Millie...

Dio åkte på nässelutslag några gånger under våren och fick åka in till Akuten två gånger... Oklart vad det kan vara men kanske pollen? Vi får väl se nästa år...
 
Millie och jag fick i alla fall äta pizza medan pappan och Dio var på Akuten ;)
 
Lek i lekparken en kall och snöblåsig vårdag?!
 
Dags att klippa ned humlen! - med häcksaxen!

Dio gillar att spatsera till skogen och titta på riset som är kastat...
 
Familjen Lindgren/Andersson bjöd in till grillkväll en vacker vårkväll...
 
Dio trodde att han kunde åka rutschkana lika bra som syrran ;)

Millie ville sova ute en kväll......nåväl, vi fikade i alla fall ute...
 
En period sov han bara på pappsen...
 
Busungar...
 
Squeeze fungerar i alla lägen - gärna som tutte också...
 
Bra att få hjälp med vattningen av blommorna...det håller i sig även nu i juli ;)

En sån där kall dag igen - men det stoppar inte Millsan :)

Under våren har vi hunnit med en tripp till Umeå där vi fick se Dee Snider och Saxon...
 
Så kom äntligen sommarn då? Ja det har visst varit några bra dagar men inte sådär att man känner att det är sommar. Det är kalla vindar och regn. Vi har ändå hunnit bada några gånger vilket ju känns skönt.
 
Dio har börjat älska Pippi Långstrump och denna dag var den första han kunde säga "Pippi" och peka på tvn för att berätta att han ville se...
 
Ibland leker de ute tillsammans fortfarande...
 
Dios absoluta favoritleksak sedan en tid tillbaka är vagnen - gärna med snutte eller en docka i...
 
Inför sista nämnden såg min förberedelsedag ut så här ;)
 
Första doppet för året!

Första paviljongfikat för året tillsammans med Josefin :)
 
Dio trivs i paviljongen...
 
En dag sa Millie att hon ville gå ut på eftermiddagen och efter en stund gick jag efter och hittade henne så här - sovandes ;)

Vi åkte på Fallets Dag i Finnfors... Det kändes bra att visa barnen var jag brukade tillbringa en tid av somrarna som liten...

"Hej mamma!" sa Millie glatt när hon kom med skon full av sand! 

En annan dag besökte vi Bureå camping där Hans Brettschneider har sin legologe  :)

Pippi Pippi...
 
Dio har lärt sig att sparkcykla med trehjulingen (motorcykeln)
 
Att stoppa undan bobben för sommarn var i princip omöjligt då Dio satt på den konstant...

En dag cyklade vi upp för Kvarnbergsbacken och körde snabbt nedåt igen...

"Hoppa - hoppa!" säger Dio hela dagarna...han älskar studsmattan...

Här är också killen som älskar att bara sätta sig vid ex. en vägkant, i långgräset - och undersöka blommor och grässtrån :)

Bada bada!
 
Den där grejen fungerade inte alls så som vi hade hoppats ;)

Dio och Holly i sandlådan hemma hos Holly...
 
Millie hade Sally som övernattningskompis under marknaden :)

Barndag på Hembygdsområdet :)
 
Bonusmorfar Hans kom och hjälpte oss att dränera gården - inte riktigt färdiga än men snart så... Men då upptäckte vi att dräneringen intill huset låg i princip uppe på backen så nu lär vi få mer jobb...buhu...

Bad med Agnes i Bygdeträskliden...

Dräneringshjälpen AB.
 
Grävarförare Millie Larsson
 
Dockan behövde också få mysa tyckte Dio :)

...och så kom äntligen den efterlängtade 5-årsdagen för Millie :) Som firades först med familj och sedan med alla vännerna :)
 
 
 
 
Lek med Millies nya handklovar som hon önskade sig (de som pappan hade fått som barn)... :)

 
De blev ingen (i alla fall än så länge ;)) semester till Dalarna i år då stressen över att vi äntligen är igång med renoveringen av nedre våningen i huset tog över. Vi har nu rivit väggen in till Millies lekrum och snart ryker köket och vi flyttar in i husvagnen på gården och inväntar hantverkarna som kommer vecka 32. Naturligtvis flyttades det fram från v.31 men jag hade inte väntat mig annat...det brukar ju bli så...pust. Jag hoppas bara vi är klar innan vintern kommer? ;D
 
 
 För övrigt så har vi spenderat dagarna mestadels hemma förutom en sväng här i veckan till Nicke å Nettan och sedan till Maria och Ronny. Vi tog husvagnen med oss och jag fick minsann lite mersmak på att åka någon iväg mer.........men vi får se hur vi ligger till med rivningen som sagt!
 
 
 
 
Under våren har också Dio hunnit lära sig prata så han bara pratar och pratar - han kan sätta ihop två ord ibland och han härmar och härmar :) Han har också strax fått ut alla sina tänder ;)
 
Jag har fått veta att jag får fortsätta ett läsår till på skolan vilket känns fantastiskt roligt och jag är laddad inför en ny terminsstart snart...
 
Jag kämpar på med mina kroppsbekymmer och jag själv är övertygad om att jag har något som heter Symfysit. Det som behövs för att säkerställa diagnos är en magnetröntgen och naiv som jag är trodde jag att det skulle vara enkelt att få en remiss för det efter flera års "felbedömning" av läkarna. Men icke. Svaret från läkaren här i Burträsk blev bara "nä det är så ovanligt det där... Ät ipren i 4 veckor... och nä hjälper inte det så finns det ingen hjälp att få mot såna där skador tyvärr...träning och ipren... Jag kan skicka dig till Ersboda om du vill? Jasså du har redan varit där? Jamen jag kan skicka dig till Sävar? Jasså du har redan varit där också? Ja då är det Ipren..."
Efter såna nedslag mår jag inte toppen men jag knaprar Ipren och försöker tänka att jag kanske ska kunna göra någon magövning om det värsta av inflammationen ger med sig... Det gick så bra i början av sommaren med promenader och träning - sen bara - PANG! blev jag liggandes. Bakslag bakslag....
 
Nu ser jag framemot en härlig tid med familjen och alla vänner!
Ha en fin helg allesammans!