Politik eller sandlåda?

Kommentera

Ibland blir jag bara så fascinerad av politikens spelande. Sandlådenivå av många. Det som JAG reagerar starkt mot det är att man jämt ska skylla på privatiseringen som ett problem vare sig det gäller välfärd eller nu denna IT-hanteringskatsstrof. När det handlar om privatisering i välfärden så är det ju kontrollen som bör bli bättre. Jag vet ju att det brister inom många kommunala verksamheter också men det vill man (läs: framförallt sossarna) inte gärna släppa ut information kring. Denna IT-skandal som nu kritiseras sv Alliansen handlar ju också om att våga stå för att saker har blivit fel i hanteringen istället för att mörka. 


Jag drar likheten med den kommunala politiken där S många gånger vill hantera saker bakom stängda dörrar vilket jag inte tycker är okej. Vissa saker kan jag förstå att man inte kanske vill skrika ut direkt men det handlar ändå om demokrati och S säger sig gilla demokrati... Men ändå vill man bara att vissa ska veta vissa saker osv. För mig blir det fel. 

Men vem är jag att tycka? Jag är ju bara en enkel liten människa från Burträsk, typ.

Jag hoppas dock att jag ska kunna förbättra något inom vår kommunala politik, framförallt när det handlar om frågor som rör det jag brinner för mest; förskola, skola och ungdomar. Jag tycker mig vara på god väg då jag anser att jag har fått igång flera debatter under senaste åren kring dessa frågor. Tyvärr jobbar jag mer bakom kulisserna och mina fantastiska partikollegor kämpar i ljuset av Kommunfullmäktige för att hantera dessa debatter. Min förhoppning är att jag efter nästa val själv ska kunna stå där och debattera varför barnen är viktiga att satsa pengar på bland annat!

Önska mig lycka till vetja!