Politiska tankar.

2 kommentarer
Sitter och lyssnar på radioarkivet från gårdagens Kommunfullmäktigesammanträde och förundras konstant över hur konstiga svar som ibland ges av nämndsordföranden. Jag kan bland annat tycka att personalnämndens ordförande Maria Marklund redogör för siffror som inte alls stämmer i min vänskapskrets när det handlar om delade turer eller helgtjänstgöring. Nu säger hon visserligen att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika ställen men det kan väl ändå inte vara så att det är JUST där mina kompisar - inom olika områden - arbetar i kommunen som är de ställen där de arbetar delade turer mer än 1-2 gånger/månaden? Eller?
 
Det är också intressant att man börjar diskutera kring varför folk slutar inom kommunens verksamheter. Jag tycker det är jätteviktigt att man lyfter detta för utan att lyfta problemen kommer man inte ur det negativa. Jag önskar att det inte bara fokuserade så mycket på bara äldreomsorgen för det händer inom alla verksamheter. Tro mig, jag vet...
 
Det som också kom upp var en fråga kring varför elever på A-torp och NB-gymnasiet har saknat datorer vid skolstarten denna termin. Det blir väldigt märkligt när vi som sitter i gymnasienämnden inte får veta detta vare sig på nämnd eller när vi besöker skolorna i fråga. Det visade sig att vår nämndsordförande inte hade fått kännedom om detta, inte ens han...så då frågar jag mig såklart; är det så att vi i ansvariga nämnder ska behöva läsa om saker i lokaltidningen för att få kännedom om det? Det är inte första gången det händer och jag undrar hur det kommer sig. Jag tycker ändå att det är relevant att få veta sådana "detaljer" - särskilt när jag lyfte frågan om hur det ser ut med datorer för elever när vi pratade om "Skola 3.0" på första nämnden denna höst. Då borde någon, antingen tjänstemännen eller rektorn på skolan vi var på - ha nämnt något kring detta. Men icke. Det ska bli intressant om frågan kommer upp på måndagens kommande nämnd.
 
Jag kommer inte att hinna lyssna igenom alla 11 timmar ikväll men jag återkommer...
 
Tur att jag har haft möjlighet att äta lite chokladbollssmet till kaffet idag. Utan det hade jag nog inte orkat...
 
 
 
1 Sofia:

skriven

Nej dessa delade turer finns på alla äldreboenden och korttids i kommunen!! Och dom finns varje arbetshelg som ett måste och återkommer varannan eller var tredje helg lite beroende på hur schemat ser ut för veckan!

Svar: Jag tycker det är märkligt hur de kan stå där och verka stolta och få det att låta som att det nästan är borttaget.... Jag hatar statistik som blir totalt missvisande :/
Kattals

2 Sofia:

skriven

Ja det är så mycket inom detta yrkesområde som inte stämmer mot verkligheten. Det låter så fint men så ser verkligeten inte ut! Vi får ju inte ens möjligheten att själva planera våra scheman längre heller sen snart två år sen nu. Och så funderar cheferna varför det blivit så hög förfrågan på semester på helgerna och varför sjuktalet har ökat lavinartat.
Hela Skellefteås äldreomsorg kokar nu som aldrig förr och jag tror inte att ledningen förstår allvaret i detta som pågår nu. Snart finns vi inte kvar i yrket längre.

Svar: Ursäkta jag hade missat din kommentar!
Nä det är sjukt! Ibland undrar jag ens om cheferna funderar på hur de själva skulle vilja ha saker...
Kattals